Verantwoord op weg !

Informatie over de lampen, banden en diverse vloeistoffen.


Waarschuwingslampjes

Er zijn er zeker meer, maar dit zijn enkele belangrijke voor jou het verschilt natuurlijk ook nog wel eens per auto.

Als je het echt niet meer weet kan je altijd nog in het instructieboekje van de auto kijken.

In de regel : 

Oranje lampjes : laat het checken

Rode lampjes : stoppen !

Groene lampjes : goed en/of ingeschakeld


Het rode lampje met daarop een icoontje van een accu wordt altijd getoond bij het opstarten van de accu. Wanneer dit lampje daarna nog steeds blijft branden kan dit logischerwijs erop duiden dat de accu leeg is. Wanneer dit het geval is, is het zaak om de accu op te laden. Daarnaast kan dit icoontje ook duiden op bijvoorbeeld storingen in de dynamo of de aandrijfsnaar. Als je op dat moment dichtbij een garage bent, is het aan te raden om daar naar toe te rijden. Wanneer je onderweg bent en een garage niet in de buurt is, is het zaak om de auto op een veilige plek langs de kant van de weg te zetten.


Wanneer het motoroliepeil te hoog of te laag is, zal dit waarschuwingslampje gaan branden. Als dit lampje gaat branden is het zaak om zo snel mogelijk het oliepeil te controleren. Vul wanneer nodig de olie bij, of tap wat olie af als het peil te hoog is. Als het lampje blijft branden, is het advies om naar de garage te gaan.


Dit icoontje zal op het dashboard verschijnen als er defecten zijn met de airbag. Pas op: bij een aanrijding kan een niet werkende airbag voor ernstig letsel zorgen. Zorg er dus voor dat dit defect zo snel mogelijk verholpen wordt.


Als de bestuurder of passagier geen gordel draagt, gaat dit symbool branden. Ook kan het zijn dat er een zwaarder object op de stoel is geplaatst, die ervoor kan zorgen dat dit waarschuwingslampje gaat branden. Meestal zal er ook een akoestisch signaal gegeven worden.

 

Als de auto opgestart is en de handrem (ook wel parkeerrem) genoemd is ingeschakeld, zal dit lampje gaan branden. Als het lampje na het uitschakelen van de handrem nog steeds blijft branden, kan dit duiden op een tekort aan remvloeistof, of door een storing in het remsysteem. In dit geval is het dus zaak om langs de garage te gaan.



Bij auto’s met een automatische versnellingsbak brandt dit lampje wanneer de elektronische parkeerrem nog is ingeschakeld.


Dit lampje kan gaan branden als het remvloeistofpeil laag is.


Als de auto op contact staat en één van de portieren geopend is, zal dit waarschuwingslampje gaan branden.


Wanneer de stuurbekrachtiging van de auto uitvalt, zal dit waarschuwingslampje gaan branden. Dit zal uiteraard merkbaar zijn door een zwaarder sturende auto. Deze storing kan veroorzaakt worden door een tekort aan olie, maar ook kunnen elektronische oorzaken de oorzaak zijn.


Dit lampje gaat branden als de stabiliteitsregeling geactiveerd wordt door de auto. Dit gebeurt wanneer de auto in de slip dreigt te raken.



Als het brandstofpeil van de auto laag is, zal dit lampje gaan branden. Je kunt aan het icoontje zien aan welke kant de tankdop van je auto zit.


Het voorgloeilampje (ook wel spiraallampje genoemd) brandt bij dieselmotoren als deze motor koud is. Als de buitentemperatuur boven de 8 graden Celsius is, hoeft de auto niet voorgegloeid te worden. Mocht het lampje tijdens het rijden aangaan, zal deze uitgelezen moeten worden. De auto zou bijvoorbeeld in noodloop kunnen gaan.


Het icoontje met het lampje en uitroepteken betekent dat een lamp in de auto defect is.


Dit lampje zal gaan branden wanneer de koppeling ingetrapt dient te worden. Dit lampje is alleen te vinden in auto’s die gebruikmaken van het start-stop systeem.


Dit dashboard lampje zal gaan branden als het reservoir van de ruitensproeiervloeistof leeg is. Deze moet uiteraard bijgevuld worden.



Zodra de achterruit verwarming is ingeschakeld, zal dit lampje gaan branden.


Dit lampje brandt als de mistverlichting aan de achterkant van de auto brandt. Let wel op bij het gebruik van deze verlichting. Deze mag alleen tijdens sneeuwbuien of met mist gebruikt worden als het zicht minder dan 50 meter is.


Dit lampje geeft een indicatie dat er een defect is in het motormanagementsysteem of in de andere elektronica in de auto. Het advies is om eerst naar de motorolie en koelvloeistof te kijken en eventueel bij te vullen. Als het lampje daarna nog blijft branden, dient er een garage opgezocht te worden.


De parkeersensor helpt de bestuurder bij het inparkeren in kleine ruimtes. Deze functie kan de bestuurders in bepaalde auto’s inschakelen. Als de functie is ingeschakeld wordt dit icoontje in het dashboard getoond.


Dit lampje brandt, wanneer je ervoor hebt gekozen om niet harder dan een bepaalde snelheid wilt rijden, bijvoorbeeld wanneer de cruise control wordt gebruikt.



Als een remblok in de auto versleten is, zal dit waarschuwingslampje gaan branden. Om zeker te zijn van een goede remfunctionaliteit is het dus belangrijk om deze zo snel mogelijk te vervangen.


Dit lampje brandt als er problemen zijn met het ABS-systeem. Dit systeem zorgt ervoor dat de wielen niet kunnen blokkeren, zodat de auto niet kan gaan slippen. Als dit lampje brandt, betekent het dat het systeem niet werkzaam is. Zorg ervoor dat je binnen afzienbare naar de garage rijdt als dit lampje brandt om zo verdere schade te voorkomen.


Dit dashboard lampje gaat branden als de bandenspanning van de auto te laag is. In veel gevallen is de band lek, of heeft de band een leegloper. Dit waarschuwingslampje is in auto’s vanaf 2014 verplicht gesteld.


Wanneer de voorruit ontwasemer is aangezet, zal dit icoontje op het dashboard verschijnen. De ontwasemer kan helpen om gecondenseerde of beslagen ruiten schoon te blazen.


Het dashboard lampje met een sneeuwvlokje waarschuwt je voor een lage buitentemperatuur. Bij de meeste auto’s zal deze gaan branden bij een temperatuur van lager dan 4 graden Celsius.









 

Jouw verhaaltje 😉

We gaan een weekendje weg met de auto.

Wat zou je op voorhand kunnen controleren zodat je met een gerust hart op weg kan ?

Ik loop naar mijn auto toe en in de aanloop kijk ik een beetje onder de auto door of er geen olie of andere vloeistoffen onder de auto liggen. Dit kan natuurlijk duiden op problemen. Ik loop een rondje om de auto heen en controleer de algehele staat van mijn voertuig. Deuken , loshangende onderdelen , zitten al me lampen er nog wel op en zijn deze heel ;

·        Dagrij verlichting ( DRL – daytime running lights ) Dat zijn die felle led lampen op de voorkant van de auto. Achter branden deze lichten niet en dat kan dus gevaarlijk zijn als jij je daar niet van bewust bent.

·        Stadslicht

·        Dimlicht

·        Grootlicht

·        Mistlicht voor en achter

·        Knipperlichten ( RAW – richting aanwijzers – gevarenlichten )

·        Remlichten

Ook al is de automatische functie voor de verlichting erg handig het kan ook onverstandig zijn om deze te gebruiken. Je laat de auto voor jou denken en eigenlijk moet je dat gewoon zelf doen. Ik wil bepalen wanneer ik gezien wordt en eigenlijk is dat bijna altijd en niet wanneer de auto denkt dat het nodig is. Denk er bijvoorbeeld aan als het gaat regenen of als je een bebost gebied in rijdt waar het net even wat donkerder is dan normaal. De auto vindt t prima , Ik wil gezien worden en schakel dus zelf mijn dimlicht in.

zitten beide buitenspiegels er nog op en zijn deze heel en schoon ( wel fijn als je er wat in kunt zien toch !? ) , zitten me ruitenwissers er nog op en is het rubber nog goed. Zijn mijn kenteken platen nog wel goed leesbaar ?  Niet geheel onbelangrijk ; zitten er nog 4 velgen en banden onder de auto.

Over de banden kunnen we ons nog wat zaken afvragen :

·        Zit er nog voldoende profiel op de banden ( minimaal 1,6mm – APK afkeurpunt als dat minder is )

·        Zit er voldoende lucht in mijn banden ( de bandenspanning moet ongeveer 2.4 BAR zijn – dit verschilt per auto en om dat zeker te weten wat de juiste spanning is kun je in het instructieboekje van de auto kijken )

·        Zitten alle 4 de ventieldopjes nog goed op hun plek ( mocht je er 1 missen zou bijvoorbeeld jouw band kunnen leeg lopen omdat er vuil in komt of je kunt problemen ondervinden bij het oppompen/vullen van de band – oppompen doen we natuurlijk bij de benzine pomp of de garage )

·        Zijn mijn banden simpelweg nog heel ! Als je bijvoorbeeld schade aan je band heb is het verstandig om deze te vervangen

·        Wanneer aanwezig , controleer dan ook de reserveband

Het profiel van jouw banden en de juiste bandenspanning zorgen ervoor dat jij optimale grip hebt met de auto. Te weinig profiel houdt in dat je banden vooral bij vochtig/glad weer moeite hebben met het afvoeren van vuil en vocht en dus heb je minder grip en wordt je remweg ook aanzienlijk langer en dat is gewoon gevaarlijk. Een makkelijke manier om je profieldiepte te controleren is door het slijtindicatieblokje wat er tussen je profiel in zit te bekijken. Is je band gelijk met dit blokje dan is het tijd voor nieuwe banden. De bandenspanning heeft naast invloed op de grip ook invloed op het verbruik van de auto. Met te zachte banden moet de auto veel harder werken om de boel in gang te zetten, daarnaast worden zachte banden sneller heet en neemt de kans op een klapband toe.

Nu je buitenkant van de auto gecontroleerd hebt zou je ook nog onder de motorkap kunnen kijken om de diverse vloeistoffen en bijvoorbeeld de accu te bekijken.

·        Olie pijl stok ( het peil moet tussen de 2 puntjes zitten op het einde van de stok – doe dit met een koude motor en zorg dat de auto op een vlakke ondergrond staat )

·        Olievuldop

·        Koelvloeistof (temperatuur van de motor)

·        Remvloeistof

·        Ruitensproeier vloeistof

·        Zit de accu nog goed vast en zijn de accupolen corrosievrij ( de accu spanning testen kan je met een multimeter doen, of lekker de wegenwacht bellen :P )

Voor de koelvloeistof, remvloeistof en de ruitensproeier vloeistof zitten er vaak indicatie streepjes op de vaatjes waar de vloeistof inzit.

Je hoeft echt geen automonteur te zijn om te kunnen/mogen autorijden maar enige basis kennis is toch wel wenselijk/handig.

Nu we de buitenkant van de auto en onder de motorkap hebben gekeken/gecontroleerd kunnen we bijna op weg. Als je instapt en het contact aanzet hebben de meeste auto allemaal controle systemen die je kunt zien in je display ( in de vorm van lampjes ). Als alles oke is zullen de lampjes weer uitgaan zodra je de auto hebt gestart. Soms blijft er een lampje branden en dan is het meestal zaak dat je naar de garage gaat voordat je verder rijdt.

De regel is doorgaans :

·        Oranje lampje - ga naar de garage

·        Rood lampje - stoppen

De diverse lampjes in je display kun je terug vinden in het instructieboekje van de auto

Zorg voordat je weggaat je auto technisch in orde is, je tank gevuld is, de verzekering(en) en de apk in orde zijn, je bijvoorbeeld dekens en wat eten en drinken bij je hebt, je voldoende geld en/of bankpassen bij je hebt, je een gevarendriehoek en voldoende veiligheidshesjes bij je hebt, handige telefoonnummers en/of informatie bij je hebt, je op de hoogte bent van de regels van waar je naartoe gaat ( of doorheen – denk aan het buitenland waar misschien andere regels gelden voor banden of misschien wel tol wegen of vignetten die nodig hebt ). Kortom ; wees voorbereid !

 

NB: bij langere ritten, zeker in het begin als jij nog beginnend bestuurder bent, neem op tijd rust en zorg dat je route is uitgestippeld ( navigatie ). Bij vermoeidheid neemt de concentratie snel af en dat is vragen om problemen. 
































Opbellen
E-mail